www.iiiWe.com » کلیسای سن استپانوس

 صفحه شخصی شکوفه سلیمی   
 
نام و نام خانوادگی: شکوفه سلیمی
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی ارشد معماری
شغل:  طراح
تاریخ عضویت:  1389/01/20
 روزنوشت ها    
 

 کلیسای سن استپانوس بخش عمومی

12

کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد[۱]
این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده‌است. این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شمارهٔ ثبت ۴۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۲]

کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است.

این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریبا تمامی ادیان است اما در واقع به شاخه مسیحیان گریگوری (پیروان گریگور روشنگر) که ساکن ارمنستان هستند تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.[۳]

نام بنا

سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس ( یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد. همچنین به دلیل متروکه بودن محل، به خارابا کلیسا نیز شهرت دارد.

سنت استپانوس یا سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد.[۴]

تاریخچه و سبک معماری

درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده‌است. عده‌ای آن را از بناهای اوائل مسیحیت، می‌دانند برخی چون تاورنیه بنای آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. در حالی که شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل و زیبای آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائی چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده‌است و سبک معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی است که بعد از به وجود آمدن بناهای شگرف سنتاچمیادیزین، طاطائوس و آختامار و سنت استپانوس به شیوه معماری ارمنی شهرت یافت.

مشخصات بنا

این کلیسا در محوطه‌ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده و حصار سنگی که بنا را احاطه نموده بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دری چوبی وآهن کوبی شده‌است. در پایه‌های طرفین و طاق جناغی آن سنگ تراش با حجاری‌های ظریف به‌کار رفته و نقش برجسته‌ای از مریم و کودکی عیسی در پیشانی طاقنمای آن به‌چشم می‌خورد. این کلیسا دارای سه ساختمان اصلی و مشخص و همچنین قسمتهای فرعی مختلفی است. سه قسمت اصلی عبارتند ار: نماز خانه اصلی، اجاق دانیال، برج ناقوس.

نمازخانه اصلی

نمازخانه در زمینی به ابعاد ۱۶ در ۲۱ متر بنا شده‌است. در ورودی منبت‌کاری با تزئینات بسیار زیبای آن در وسط ضلع غربی تعبیه شده و از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاَ زمان عباس میرزا السلطنه فرزند فتحعلی‌شاه به‌شماره می‌آید. حجاری پایه‌ها و طاق‌نماها و نیم‌ستون‌ها و زنجیره‌های جوانب و مقرنس‌کاری‌ها و تزئینات طاق سردر به قدری بدیع است که بی شک از شاهکارهای هنر حجاری محسوب می‌شود. نقش برجسته‌هایی از حواریون و قدیسین و فرشتگان بر پیشانی طاق‌نماهای اضلاع شانزده گانه گریوگنبد که در حقیقت پاطاق گنبد زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود مشاهده می‌گردد، پوشش این گنبد به صورت هرمی با سبک خیاری سی و دو پهلوئی است که بر روی یک پلان ستاره شکل شانزده‌پر قرار دارد. داخل طاق‌نماهای گریوگنبد یک در میان پنجره‌ای تعبیه شده که طاق هلالی تودر توئی دارد و بالاتر از پنجره، تصویر برجسته یکی از حواریون در داخل قابی چهار گوش نمای بیرونی آن را زینت می‌دهد. کتیبه‌ای از سنگ ماسه‌ای سرخ رنگ به‌خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر طاق مدخل کلیسا به‌چشم می‌خورد که مورخ به سال ۱۲۴۵ هجری قمری مبنی بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلیشاه از مجبعلی بیگ نخجوانی به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به کلیسای سنت استپانوس است.

فضای داخل کلیسا به صورت صلیب (باسلیکا) می‌باشد که از سه قسمت ایوان نمازخانه و محراب تشکیل شده‌است. ایوان بر روی دو ستون و دو نیم‌ستون قرار گرفته در پشت آن و زیر گنبد اصلی نمازخانه کلیسا واقع شده‌است. گوشه‌های مقرنس پاطاق گنبد دارای تصاویری رنگی است که شیوه نقاش‌های مذهبی قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی را به یاد می‌آورد. محراب در جانب شرقی نمازخانه قرار گرفته که ۹۶ سانتیمتر از کف نمازگاه بلندتر است. ازاره محراب از سنگ مرمر است و بالای این ازاره‌ها را هفت طاقنمای جناعی دو طبقه زینت می‌دهد. از جمله تزئینات شگرف درون معبد سه نمازگاه سنگی انفرادی با حجاری‌های زیباست یکی از این نمازگاه‌ها را در وسط محراب قرار داده‌اند و دو تای دیگر در طرفین شمالی و جنوبی و نمازخانه بزرگ و در محاذات همدیگر قرار گرفته‌اند. این نمازگاه‌ها از آثار دوره قاجار به حساب می‌آیند.

برج ناقوس

بر روی ایوان دو طبقه‌ای متصل به دیوار جنوبی کلیسا قرار گرفته و دارای گنبدی هرمی شکل هشت ضلعی است که بر روی هشت ستون استوانه‌ای از سنگ سرخ با سرستونهای زیبا استوار گردیده‌است.

این برج در زمان عباس میرزا نایب السلطنه مرمت شده‌است

پیشانی طاق‌های بین این ستون‌ها که پا طاق گنبد برج محسوب می‌شوند، با نقوش برجسته فرشته، صلیب، ترنج، ستاره و گل هشت پر زینت یافته ودر سطح ایوان برج، قبوری از بزرگان آیین دین مسیح به چشم می‌خورد ودر دیوار ضلع شمالی این برج که بخشی از دیوار جنوبی کلیسا نیز بشمار می‌آید، تصاویر بر جسته‌ای از مریم مقدس و عیسای مسیح مشاهده می‌شود. در صحن این برج، تعدادی قبر به‌چشم می‌خورد که گفته می‌شود متعلق به افراد سرشناس و بزرگ مسیحی است. همچنین گویا ناقوس برج توسط ایتالیایی‌ها برای مرمت برده شده اما برگشت داده نشده‌است.

اجاق دانیال

تالاری است متصل به دیوار شمالی کلیسا که ۶ متر عرض و نزدیک به ۲۰ متر طول دارد و به سه قسمت مساوی تقسیم می‌شود:

۱- اجاق دانیال که به وسیله دیوار از تالار جدا شده و به نام دانیال از قدیسین قرن پنجم میلادی معروف است.

۲- تالار اجتماعات در وسط قرار گرفته‌است.

۳- محل غسل تعمید در انتهای شرقی تالار واقع است که در آن سکوی بلندی به چشم می‌خورد که میز سنگی غسل تعمید در وسط آن نهاده شده‌است.

مدرسه مذهبی یا دیری در کنار کلیسا وجود دارد که قدمت آن را به بیش از ۹۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. که در چهار طرف آن اتاقهایی وجود داشته که طبقه فوقانی آن جهت استراحت مسافرین و زائرین و طبقه زیرین محل اصطبل چهار پایان آنان بوده‌است. این دیر فعلاً در دست تعمیر است.

درباره تاریخ بنای این کلیسا که یکی از شاهکارهای معماری است. مطالب مختلفی نوشته شده‌است. برخی بدون توجه به وقایع تاریخی و تاریخ تطور شیوه‌های معماری بنای آن را تا نخستین سده‌های مسیحیت پیش برده‌اند در حالیکه شیوه بنا و مصالح ساختمانی و تزئینات هنری نشان می‌دهند که بنای این کلیسا همزمان با کلیساهای آختارمار و طاطائوس احداث شده‌است.

صدها سنگ نبشته به زبان ارمنی در داخل و خارج بنا نصب شده‌است که اگر این سنگ نبشته‌ها به زبان فارسی ترجمه گردد بانی و معمار و تاریخ بنای کلیسا حتی قسمتهایی از تاریخ اقوامی که در این سرزمین می‌زیسته‌اند. روشن خواهد شد.

ثبت در میراث جهانی یونسکو

این بنای تاریخی به شماره ۴۲۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده و به خاطر قدمت و سابقه تاریخی و مذهبی و شیوه معماری منحصر به فرد آن در سال ۱۳۸۶ همراه با کلیساهای دیگر در استان آذربایجان، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مجموعه سه کلیسای سنت استپانوس، زور زور و قره کلیسا را به عنوان یک پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارائه داد. در سال ۲۰۰۶ میلادی سه کلیسا برای ثبت در یونسکو پیشنهاد گردید که این کلیسا یکی از آنهاست. مراحل تشکیل پرونده این بنای تاریخی در حال انجام است و روند بازسازی و مرمـّت کلیسا به این منظور انجام شد. همچنین تعمیرات اساسی و گسترده‌ای با حفظ سبک شیوه معماری گذشته آن، با همّت سازمان میراث فرهنگی کشور و با همکاری شورای خلیفه‌گری ارامنه صورت گرفته‌است.

از جمله اقداماتی که در این راستا انجام گرفته می‌توان به تهیه نقشه فتوگرامتری با تمام جزئیـّات آن، تعمیر قسمت‌هایی ازحصار، خاک برداری داخل دیر، تعمیر کلّی پشت بام حجره‌ها و اتاق‌ها و ایجاد شیب مناسب در پشت بام آنها، ترمیم بخشی از دیوارهای فروریخته و تعمیر اساسی پشت‌بام کلیسا و نماز خانه، تعمیرطبقهٔ اوّل و دوم برج ناقوس، پنجره‌های چوبی، آتش دان‌های قدیمی و مانند آن‌ها اشاره کرد. اخیراَ افزون بر کارهای مرمتی فوق جهت استحکام بخشی بنا و آماده‌سازی آن برای بازدید جهانگردان که توسط میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی صورت گرفته‌است، جاده سابق آن نیز به نحو مطلوبی تعریض و آسفالت گردیده‌است.

اکتشافات جدید

در سال ۱۳۸۴ کارشناسان سازمان میراث فرهنگی طی مرمت بنا، بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح را کشف کردند که طبق روایات تاریخی در این کلیسا نگهداری می‌شده‌است. آن‌ها بقایای استخوان‌ها را در میان دو طاق کلیسا شناسایی کردند. علاوه بر بقایای استخوانی چند تکه تخته مربوط به جعبه‌های نگهداری این استخوان‌ها، چند تکه پارچه زرد و آجری، تکه‌های موم، گِل اخرا و دانه‌های کُندر نیز در این محوطه شناسایی شده‌است.[۱] اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران با ارزشمند خواندن بقایای استخوانی یافت شده در این کلیسا از احتمال تعلق این بقایا به جسد حضرت یحیی خبر داد.[۵]

پانویس:

1. خبرگزاری میراث فرهنگی

2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.

3. سایت آقتاب

4. دانشنامه برخط بریتانیکا

5. وب‌گاه پردازندگان

منابع:

ویکی‌پدیای انگلیسی
خبرگزاری میراث فرهنگی
دانشنامه برخط بریتانیکا
سایت آفتاب
وب‌گاه پردازندگان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی

سایت نقش نگار مرجع معماری و عمران ایران








دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 10:18  
 نظرات    
 
شکوفه سلیمی 21:06 دوشنبه 23 اردیبهشت 1392
0
 شکوفه سلیمی
با دست گچ گرفته میام پای روزنوشتا کامنت میذارم ولی نظراتم روی سایت نمیاد!!
دیگه فقط روی پسندیدم کلیک میکنم :-(
امیر یاشار فیلا 01:29 سه شنبه 24 اردیبهشت 1392
2
 امیر یاشار فیلا

سپاسگزارم خانم مهندس سلیمی.
روزنوشت بسیار سودمند و جذابی‌ست؛
و با این که پیش‌تر همکار خوبمان، آقای مهندس عبدالهی در همین زمینه مطلب و تصویرهایی
(در قالب یک فایل Word) برای بخش روزنوشت‌های سایت فرستاده بودند، خوش‌بختانه
هیچ‌یک از عکس‌های روزنوشتِ شما و بخش درخور توجهی از نوشتار آن، تکراری نیست.

روزنوشت آقای مهندس عبدالهی با نام «کلیسای سنت‌استپانوس جلفا»،
در این نشانی در دسترس دوستداران است :

http://reza20.iiiwe.com/st_astpanvs_julfa



راستی،
از خبر توی گچ بودنِ دست‌تان ناراحت شدم.
امیدوارم قضا و بلا و رخدادهای ناگوار از وجودتان دور باشد.
شکوفه سلیمی 10:43 سه شنبه 24 اردیبهشت 1392
1
 شکوفه سلیمی
جناب مهندس فیلا از ابراز همدردی شما بی نهایت ممنونم.
من در قسمت جستجو به هرنامی که اسم این کلیسا رو مینوشتم،میزد که نتیجه ای یافت نشد،نه خبر،نه مقاله،نه روزنوشت!!!
تقصیر از جستجوگره :-)
حمید بناپورغفاری 19:59 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
3
 حمید  بناپورغفاری
من بار ها این کلیسای زیبا رو از نزدیک دیده ام اطلاعات بسیار ارزندهای بود ممنون -
شکوفه سلیمی 00:18 پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392
0
 شکوفه سلیمی
خواهش میکنم خوشحالم که مفید بوده.
منم خیلی دوست دارم از نزدیک این کلیسا رو ببینم،ایشالا در سفر دومم به تبریز، به این کلیسا سر میزنم.
ندا سیستانی 15:37 آدینه 27 اردیبهشت 1392
1
 ندا سیستانی
جالب بود
مرسی
کاش پلان و مقاطعش هم توی این مطلب بود
شکوفه سلیمی 20:05 آدینه 27 اردیبهشت 1392
0
 شکوفه سلیمی
خانم سیستانی متاسفانه پلان و مقاطعشو پیدا نکردم،اگه پیدا کردم براتون ایمیل میکنم.
امیرحسین تبریزی ورزقانی 16:07 شنبه 28 اردیبهشت 1392
0
 امیرحسین تبریزی ورزقانی
ممنون خانم مهندس سلیمی معماری زیبایی داشت.
م ع 00:44 یکشنبه 29 اردیبهشت 1392
1
 م ع
منم به اتفاق همکلاسی های دوست داشتنی دانشگاه تبریزم سال 79 رفتم اونجا .. مرسی مهندس .. تجدید خاطره ای بود برام از کلیسا و دیدنی های اطرافش و البته هم ....
شکوفه سلیمی 13:42 یکشنبه 29 اردیبهشت 1392
0
 شکوفه سلیمی
بازم از اظهار لطف دوستان ممنونم.
احد ولی زاده 14:22 سه شنبه 31 اردیبهشت 1392
0
 احد ولی زاده
خانم مهندس باسلام و تشکر بسیار از حسن انتخاب شما.
پایان نامه فوق لیسانس بنده مرمت برج ناقوس این کلیسای بسیار زیبا بود که با مرحوم دکتر شیرازی آنرا به انجام رساندم. همچنین در سال 79 سه ماه در انجا برای کارهای میدانی اقامت داشتم. مطلب شما منو یاد روزهای خوبم انداخت. اتفاقا تعطیلات نوروز هم بعد از سالها دوباره چند ساعتی انجا بودم. امیدوارم این مکان بسیار زیبا را از نزدیک هم ببینید.
2 مطلب را جسارتا به مطالب شما اضافه میکنم:
1- وانک در اصطلاح ارامنه براساس مطالعات من، همان مسجد-مدرسه در معماری اسلامی است که این کلیسا هم در واقع صومعه ( یا دیر که طلاب دین مسیحیت در انجا اقامت داشتند) و کلیسا ( بخش عبادتی بنا) است. 
2- این محل در مرز بین ایران و جمهوری نخجوان است نه آذربایجان.

به هر حال ممنونم.
شکوفه سلیمی 03:43 چهارشنبه 1 خرداد 1392
1
 شکوفه سلیمی
آقای مهندس ولی زاده،سلام
بسیار خرسند شدم از کامنت پرباری که برای این روزنوشت گذاشتید.ممنون